domingo, 4 de abril de 2010

24/02/2010

Currículum

La classe d'avui l'hem centrat en parlar del currículum de primària, del qual poden aprendre tant alumnes com professor.

"Entenem per currículum de l'educació primària els objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació d'aquest ensenyament." És a dir, és com els ciments, la columna vertebral de l'ensenyament que proposa al mestre a l'aula, d'on ha de partir per fer les seves activitats, els marges. És, per tant, molt útil per tenir una base, una idea prèvia, uns ciments on començar a planificar les activitats i saber quins continguts s'ha de treballar, quins objectius han d'aconseguir...

Hem esta mirant l'estructuració del currículum i les competències bàsiques.

Hem parlat de l'"Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania", de les discusions que ha portat, la seva utilitat i la seva avaluació.

M'ha interessat el tema i he cercat els objectius de aquesta matèria, ja que no els tenia gaire clars:

1. Aprendre a ser i actuar de manera autònoma
· Identificar, acceptar críticament i construir la pròpia identitat, desenvolupant
l’autoestima en tots els àmbits de la personalitat.
· Reconèixer l’alteritat des de criteris d’igualtat i identificar les relacions
d’interdependència amb els altres. Desenvolupar una actitud favorable a la
superació dels prejudicis i contrària a la violència i als comportaments
discriminatoris.
· Desenvolupar mecanismes d’autoregulació de les pròpies emocions i de la
pròpia conducta, habilitats emocionals i de comunicació assertiva en les
relacions personals i de grup, mostrant actituds empàtiques, solidàries i
constructives.
· Actuar amb autonomia i responsabilitat en la vida quotidiana i en les
relacions de grup, tot elaborant i aplicant valors i normes de convivència.

2. Aprendre a conviure
· Reconèixer i practicar els valors i normes que afavoreixen la convivència i la
relació entre les persones, així com estratègies de resolució de conflictes
des del diàleg i la mediació.
· Reconèixer i sentir la diversitat social, cultural, de gènere i d’orientació
afectiva com un fet enriquidor de la convivència, sabent explicar els propis
costums i mostrant respecte pels costums i maneres de viure de cultures
diferents a la pròpia i facilitar la incorporació de les nenes i nens nouvinguts
en l’entorn sociocultural.
· Conèixer i valorar els drets reconeguts a la persona en la Declaració
Universal dels Drets Humans, en la Convenció sobre els Drets de l’Infant,
en l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i en la Constitució espanyola.
· Prendre consciència de pertinença a diferents àmbits i grups socials i de les
formes de contribuir al seu desenvolupament i la seva millora.

3. Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global
Currículum educació primària – Decret 142/2007 DOGC núm. 4915
Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania 5
· Conèixer els mecanismes de funcionament de les societats democràtiques i
el paper de les administracions en la garantia dels serveis públics. Fomentar
iniciatives de participació democràtica i responsable dins del centre,
participant activament en activitats fora del centre, com a eina per aprendre
a assumir els deures ciutadans i compromisos socials.
· Identificar, analitzar i rebutjar les situacions d’injustícia i discriminació, per
raó de gènere, origen o creences, sensibilitzant-se al davant de les
necessitats de les persones i grups més desafavorits. Desenvolupar
sentiments d’empatia i actituds que garanteixin el respecte i la convivència
entre els diversos grups.
· Valorar i tenir cura del medi, així com assumir comportaments de consum
responsable que contribueixin a la sostenibilitat.
· Desenvolupar la capacitat d’escolta i d’exposició argumentada de les
pròpies opinions i respecte per les dels altres. Valorar críticament els
missatges dels mitjans de comunicació per tal de construir-se una opinió
pròpia.


M'agradaria acabar mencionant un petit debat que vam tenir a classe sobre si els nens amb NEE han de estar inclosos a una aula ordinària o pel contrari han de anar a un centre a especial (o potser han de combinar les dues possibilitats). Cadascuna d'aquestes opcions té els seus avantatges i inconvenients i han de dependre en gran mesura de la deficiència del alumne. Jo crec que aquests nens haurien s'estar inclosos dins d'aules ordinàries però que per això necessitem recursos humans que puguin atendre'ls com cal. Els nens que van a un centre especial, quan surtin d'aquest, es trobaran en un món totalment diferent, amb persones que no tenen les mateixes necessitats que ells, i potser no sabran com reaccionar davant d'això. Em sembla que ficar-los en aquestes aules especials és com mantenir-los dins d'una bombolla durant uns anys, tot i que estiguin ben atessos.

No hay comentarios:

Publicar un comentario