domingo, 11 de abril de 2010

22/03/2010

Analitzem un llibre de text

Els mestre són qui trien els llibres de text. Normalment per això s'haurien de tenir en compte les editorials anteriors i posteriors, tot i que no sempre és així.

Aquests llibres han d'estar a l'escola 4 anys mínim. Si durant aquest període s'han de canviar es poden proposar uns altres, però han d'estar aprovats pel consell escolar i sempre s'ha de justificar.

Des de fa uns anys es promou la reutilització d'aquests llibres. Les escoles s'encarreguen de comprar els llibres, el departament inverteix en això.
Per això les editorials intenten fabricar llibres que no es puguin reutilitzar, per continuar venent-los.
Els llibres s'han de fer en funció de la LOE i han de tenir la aprovació del departament per assegurar que compleixin els requisits.





Segons la viquipèdia el llibre de text és aquell llibre que conté els continguts propis de l'ensenyament escolar, amb suggeriments d'exercicis i guia per al professor. El terme a vegades s'usa ampliat a qualsevol manual de suport a un curs.

La viquipèdia també explica breument els avantatges i inconvenients del seu ús.

Avantatges de l'ús del llibre de text

Facilita la tasca docent, en planificar el temps i els continguts
Serveix de llibre de consulta per a l'alumne, que pot estudiar de manera autodidacta o completar els seus apunts
S'adequa perfectament a les exigències legals sobre temari a impartir i metodologia
Inclou en un únic materials l'essència avaluable del curs.
Estic d'acord amb els avantatges que proposa aquest wiki i afegiria que amb aquests el mestre no ha de disposar de tant de temps per preparar cadascuna de les activitats, sinò que ne pot aprofitar diverses.

Crítiques al seu ús

Afavoreix un aprenentatge passiu i basat en la memòria humana i no en la recerca o la cooperació
No respon a la diversitat d'interessos dels alumnes ja que ofereix un itinerari únic (per exemple, s'ha de tractar els diferents tipus de textos amb els exemples que proposa el llibre. Si ho fèssim d'una altra manera podríem treballar alhora temes que els motivin, com ara un text científic sobre animals, una entrevista amb un cantant que els agradi...)
Actualment pertanyen en règim d'oligopoli a poques editorials que dicten els continguts i la manera de tractar-los
No afavoreix la innovació docent.

No hay comentarios:

Publicar un comentario